Хранителни добавки на капсули

Трябва ли да приемаме хранителни добавки ако спортуваме

Все повече хора започват да спортуват активно, като същевременно са привлечени от хранителните добавки и обещанията, че те ще повишат ефективността на тренировките им и ще доведат по-бързо до желаните от тях резултати. Но дали наистина е така? Задължително ли е да приемате фитнес добавки, когато тренирате в залата? Ето какво твърдят специалистите.

Какво е хранителна добавка

Хранителните добавки са продукти, които осигуряват допълнителни количества от определени хранителни вещества – витамини, минерали, аминокиселини, екстракти или концентрати от храни, билки и др. Продават се под формата на капсули, таблетки, прахове, течности. Не се считат за медикаменти и контролът върху производството и разпространението им не е толкова строг, както при лекарствата.

Хранителните добавките не са заместител на здравословното хранене, но се използват за попълване на дефицити или за повишаване на приема на определени хранителни вещества според индивидуалните нужди и цели.

В спорта се използва и т. нар. ергогенни средства, които включват вещества, използвани за повишаване на атлетичните показатели. Част от тях са забранени и опасни, като например анаболно-андрогенната употреба на стероиди.

Има ли полза от приема на фитнес добавки

Благодарение на множеството реклами на чудодейни хранителни добавки, битува мнението, че концентрираните продукти могат да подобрят недостига на хранителни вещества, да подобрят спортните показатели или да помогнат в постигането на лични фитнес цели. Но истината е, че все още се водят спорове около реалната полза от голяма част от хранителните добавки.

Международното дружество за спортно хранене (ISSN) препоръчва да се оценява валидността на претенциите за повишени атлетически резултати след прием на определена добавка, тъй като продуктите се предлагат на пазара след хипотетични предположения, събрани от предварителни изследвания. Изследванията обаче често са недостатъчни и ненадеждни. Ето защо препоръчваме да се консултирате със спортен диетолог или друг специалист по хранене, който ще ви помогне да подберете правилни и безопасни добавки.

фитнес добавки

Полза от хранителни добавки с витамини

Факт е, че активните хора и спортистите често страдат от недостиг на някои витамини. Въпреки че изследванията показват възможна полза от приемането на витамини за общо здраве, ползите от тях са минимални.

Полза от хранителни добавки с минерали

Минералите играят важна роля в метаболитните процеси, структурата и възстановяването на тъканите, регулацията на хормоните и неврологичната функция. Изследванията показват, че активните възрастни или спортисти обикновено изпитват недостиг на тези важни елементи. Дефицитът на минерали може да повлияе негативно на спортните показатели, така че правилно подбраните и дозирани фитнес добавки могат да бъдат полезни за активно спортуващите.

Ролята на фитнес добавките за тренировките

Изключително важно е да се помни, че фитнес добавките са само допълнение към здравословната диета на спортуващите, а не заместител на храните. Също така е важно да се подбират продукти с достатъчно изследвани ползи, произведени от надеждни производители и търговци.

Ако приемате правилно и безопасно хранителни добавки, те могат да ви помогнат в постигането на следните спортни или фитнес цели:

  • Изграждане на мускули.
  • Редуциране на тегло.
  • Повишаване на ефективността на тренировките.

Ролята на хранителните добавки за здравето на спортуващите

Поддържането на добро здраве за активни хора и спортисти е от съществено значение. Препоръчва се спортуващите да приемат няколко допълнителни хранителни вещества, за да съхранят здравето си по време на интензивни упражнения. Американската медицинска асоциация (AMA) препоръчва ежедневен прием на мултивитамини с ниски дози. Макар че няма да подобрят атлетичните резултати, те могат да бъде полезни за общото здравословно състояние.

Някои изследвания препоръчват следните допълнителни хранителни вещества за спортуващи:

  • Глюкозамин, хондроитин (предпазват от болки в ставите и забавя изхабяването на хрущялите).
  • Витамин С, глутамин, ехинацея, цинк (може да засилят имунната функция).
  • Омега-3 мастни киселини (поддържат правилното функциониране на сърцето).

.